2017-06-26 22:52:53

I ovako se može učiti biologija

Prošle školske godine smo, u sklopu europskog projekta Fakultativna nastava iz BAIke, modernizirali kurikulum iz biologije pod nazivom Biologija u praksi. Suvremene nastavne metode uz terensku nastavu po Lijepoj našoj, povećali su interes učenika za biologiju.

Fakultativna nastava Biologija u praksi posebno je pogodna za učenike koji su zainteresirani za bolje upoznavanje živih bića i uvjeta njihova života. Biologija u praksi uključuje istraživačke aktivnosti učenika na terenskoj nastavi u obalnom i priobalnom području Jadranskog mora. Isto tako cilj fakultativne nastave je i odgovoran odnos i poštovanje prirode uz razvijanje svijesti o zaštiti prirode i okoliša te spremnosti vlastitog uključivanja u aktivan rad u prirodi. Voditeljice fakultativne nastave Biologija u praksi su profesorice biologije IX.gimnazije.
 

Kako je to bilo ove godine, najbolje nam opisuje osvrt učenice Bernarde Bilić, 3e.

Srijeda, 10. svibnja 2017., bila je dan polaska. Sastanak grupe bio je oko osam sati. Polazak s parkirališta Cibone bio je u 8:30 te smo mini busom krenuli prema Kvarneru i Puli. Atmosfera u busu bila je mirna i ugodna, većinu smo puta spavali i razmišljali o aktivnostima koje su kasnije uslijedile. Oko 13:30 došli smo do Omladinskog hostela u Puli gdje smo se smjestili.

Nakon smještaja, krenuli smo prema Aquariumu. Tamo smo se upoznali s brojnim vrstama riba, s meduzama, rakovima, kornjačama, živim fosilima (trilobitima) pa čak i iguanama. Nakon predavanja o morskim organizmima i nakon razgleda akvarija dobili smo zadatak u kojem smo se podijelili u četiri grupe.

Svaka grupa dobila je svoj dio tla kojemu je trebalo odrediti boju, pH vrijednost te temperaturu. Nakon analiziranja prikupljenih podataka vratili smo se u hostel. Imali smo slobodnog vremena do večere, a nakon večere proveli smo vrijeme družeći se u sobama.

U četvrtak, 11.svibnja nakon doručka uputili smo se prema Aquariumu. Podijelili smo se u dvije grupe te smo započeli rad na obali. Imali smo predavanje o morskim organizmima koji žive u zoni prskanja te kako mijene plime i oseke utječu na njih.

Hodajući po strmoj, kamenoj obali također smo naučili nešto i o biljkama u tom podneblju (mrižica, petrovac, šparoga, hrast crnika i slično). Nakon toga, slijedio je rad na brodu. Vozili smo se sve do mjesta gdje je bila postavljena ribarska mreža te smo izvlačeći mrežu iz mora skupljali uzorke uhvaćenih životinja i biljaka. Proučavali smo raka samca koji živi u simbiozi s crvenom moruzgvom, trpa, spužvu sumporaču te smo naišli i na jadranski klobučić. Nakon rada na brodu, slijedio je ručak, a nakon ručka smo imali predavanje o morskoj mački, koju smo kasnije i secirali.

Seciranjem i proučavanjem njezina tijela, saznali smo čime se hrani te u praksi ponovili njenu anatomiju tijela. Uslijedio je povratak u hostel, a zatim slobodno vrijeme i večera. Oko 21 sat smo se okupili te krenuli prema gradu. Tamo smo slobodno razgledavali i provodili vrijeme u McDonal' su ili kafićima. U 23 sata smo se uputili natrag u hostel. U petak nakon doručka spakirali smo svoje stvari, pospremili za sobom i krenuli ponovno do Aquariuma. Imali smo predavanje o beskralješnjacima te smo ih kapaljkama hvatali, stavljali u petrijeve zdjelice i kasnije mikroskopirali.

Nakon toga imali smo razgled grada: Pulska arena, slavoluk Sergijevaca, rimski mozaik, amfiteatar, dvojna vrat, Herkulova vrata itd. Imali smo slobodno vrijeme za ručak i šetnju gradom do polaska prema Zagrebu u 15 sati. Ova terenska nastava sve nas je ostavila zadivljenima te nam je ostala u dobrom sjećanju. Učenje biologije kroz praksu puno je zanimljivije od same teorije, pogotovo kada smo uz sebe imali dobre i aktivne vodiče i profesorice. Nadam se da će i iduće godine, a i u budućnosti, terenska biti puna ovakvog zanimljivog i praktičnog programa.


IX. Gimnazija Zagreb